Koronavirüs sonrası akciğerleri güçlendirecek egzersizler

Dr. Ergi Hysi, ’’Kişinin kaygılarından kurtulması ve gevşemesi için nefes egzersizleri önerilebilir. Solunum egzersizleri, kişinin yalnız başına evinde yapabileceği rehabilitasyon tekniğidir. Ancak gerektiğinde kişi, hekime başvurarak profesyonel yardım da alabilir. Solunum egzersizleri ile bağışıklık sistemi de güçlendirilebilir’’ dedi.

Sağlık 03.06.2020, 14:35
Koronavirüs sonrası akciğerleri güçlendirecek egzersizler

Koronavirüs, akciğerleri etkileyerek kişide solunum güçlüğüne neden olan virüs olarak karşımıza çıkıyor. Akciğer kapasitesinin artırılmasına yönelik solunum egzersizleri, koronavirüs ile mücadele ve tedavi sonrası dönemde akciğerlerin rehabilitasyonu için önemli. Göğüs Hastalıkları ve Tüberküloz Uzmanı Dr. Ergi Hysi, koronavirüs sonrası akciğerlerimizi güçlendirecek egzersizler hakkında önemli bilgiler verdi.

Akciğerlerin mümkün olan en üst kapasite ile çalışmasına olanak tanıyan egzersizlerin, kişinin hastalığa yakalanmasına karşı vücut direncini arttırdığını belirten Dr. Hysi, hastalığı geçiren kişilerin de hızla sağlığına kavuşmasında önemli bir rol oynağını söyledi.

’’SOLUNUM EGZERSİZLERİ İLE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ GÜÇLENDİRİLEBİLİR’’

COVID-19’un akciğerleri etkilediği hatırlatan Dr. Ergi Hysi, ’’Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ, WHO) tarafından pandemi ilan edilmesine neden olan COVID-19, akciğer tutulumu ile karakterize bir hastalıktır. Halk arasında zatürre olarak bilinen pnömoniye neden olan koronavirüs, akciğer fonksiyonlarının kaybı, solunum kapasitesinin düşmesi, öksürük ve yorgunluk gibi belirtilere yol açar. Kişinin akciğer kapasitesinin düşmesine yol açan hastalığın bulaşma riskine karşı sosyal mesafe ve hijyen kurallarına uymak son derece önemlidir. Kişinin hastalığa yakalanması durumunda akciğer kapasitesi hızla gerileyerek solunum güçlüğüne neden olur. Tedavinin tamamlanmasının ardından hasta taburcu edildiğinde dahi kişi, solunum sıkıntısı ve nefes darlığı çekmeye devam edebilir. Evinde tedavi gören hastalar da solunum egzersizleri yaparak akciğer kapasitesini artırabilir. Tüm bunların yanı sıra koronavirüsün oluşturduğu korku ve kaygı da insanların solunum darlığı hissetmesine neden olabilir. Bu gibi durumlarda da kişinin kaygılarından kurtulması ve gevşemesi için nefes egzersizleri önerilebilir. Solunum egzersizleri, kişinin yalnız başına evinde yapabileceği rehabilitasyon tekniğidir. Ancak gerektiğinde kişi, hekime başvurarak profesyonel yardım da alabilir. Solunum egzersizleri ile bağışıklık sistemi de güçlendirilebilir’’ dedi.

’’EGZERSİZLER YORGUNLUK OLUŞTURMADAN YAPILMALI’’

Solunum egzersizleri, kişinin bağışıklık sisteminin güçlenmesine, akciğerin normal fonksiyonlarını yerine getirmesine ve akciğer kapasitesinin artmasına yardımcı olduğunu belirten Dr. Hysi, ’’Tüm egzersiz türleri gibi solunum egzersizleri de fazla yorgunluk oluşturmadan yapılmalıdır. Her yaştan kişinin rahatlıkla uygulayabileceği egzersizlerin günde 15 ila 20 dakika boyunca yapılması yeterlidir. Egzersize başlamadan önce kişi, dik bir şekilde oturmalıdır. Bir el göğse ve diğer el karnın üst kısmına, kaburgaların bittiği noktaya koyularak akciğerlerdeki tüm hava boşaltılır. Karnın üst kısmındaki el ile göğsün alt kısmına hafifçe bastırılır. Ardından yalnızca burundan alınan hava, birkaç saniye tutulduktan sonra ağızdan üflenerek verilir. Nefes alınırken karın bölgesinin mümkün olduğunca şiştiğinden emin olunmalıdır. Havanın akciğerlerin tamamına ulaştığı düşünüldüğünde ise akciğerler tamamen boşaltılana kadar nefes ağızdan verilmelidir. Akciğerlerdeki hava tamamen boşaltıldığında karın bölgesine koyulan el ile tekrar bastırılarak karna doğru burundan nefes alınır’’ şeklinde konuştu.

EGZERSİZLER 3 SET HALİNDE UYGULANIYOR

Dr. Hysi, sözlerini şöyle sonlandırdı: ’’İkinci solunum egzersizi de dik bir şekilde oturularak yapılır. Akciğerin farklı bölgelerine hava alınmasına çalışılan bu egzersizde her iki el de vücudun yan taraflarına, parmak uçları birbirine bakacak şekilde göğüs kafesinin alt kısmına yerleştirilir. Egzersize başlarken, akciğerlerdeki tüm hava boşaltılır. Ellerle hafifçe basınç uygulanır ve mümkün olduğunca derin bir nefes alınır. Akciğerler tam kapasite ile hava ile doldurulduğunda 3-5 saniye boyunca nefes tutulur. Ardından ağızdan üflenerek akciğerlerdeki hava boşaltılır.Üçüncü ve son teknikte ise eller, göğüs bölgesine koyulur. Yüzük, orta ve işaret parmaklar köprücük kemiklerine gelecek şekilde her iki el de konumlandırılır. Akciğerlerdeki tüm hava boşaltılır ve ellerin bulunduğu bölgeye hafifçe bastırılarak burundan derin bir nefes alınır. 3-5 saniye boyunca nefes tutulduktan sonra hava, ağızdan üflenerek boşaltılır. Böylece akciğerlerin farklı segmentlerine yönelik solunum egzersizleri tamamlanmış olur. Bu şekilde yapılan egzersizler 3 set halinde 10 kez yapılabilir’’.

(İHA)

Yorumlar (0)
6
parçalı bulutlu
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Alanyaspor 9 23
2. Galatasaray 10 20
3. Fenerbahçe 10 20
4. Beşiktaş 9 16
5. Kasımpaşa 10 15
6. Gaziantep FK 10 15
7. Karagümrük 10 14
8. Göztepe 9 14
9. Başakşehir 10 14
10. Konyaspor 9 12
11. Rizespor 9 12
12. Malatyaspor 9 12
13. Hatayspor 7 12
14. Trabzonspor 10 12
15. Antalyaspor 10 10
16. Sivasspor 9 9
17. Erzurumspor 9 9
18. Kayserispor 9 8
19. Denizlispor 9 6
20. Gençlerbirliği 9 5
21. Ankaragücü 8 2
Takımlar O P
1. Altınordu 11 23
2. Ankara Keçiörengücü 11 21
3. Samsunspor 11 20
4. Adana Demirspor 10 18
5. İstanbulspor 10 18
6. Tuzlaspor 10 18
7. Altay 9 16
8. Giresunspor 10 16
9. Bursaspor 11 14
10. Balıkesirspor 11 14
11. Akhisar Bld.Spor 11 13
12. Adanaspor 9 12
13. Bandırmaspor 11 11
14. Ümraniye 11 10
15. Menemen Belediyespor 9 9
16. Ankaraspor 10 8
17. Boluspor 10 7
18. Eskişehirspor 11 1
Takımlar O P
1. Tottenham 10 21
2. Liverpool 10 21
3. Chelsea 10 19
4. Leicester City 10 18
5. Southampton 10 17
6. Wolverhampton 10 17
7. Everton 10 16
8. M. United 9 16
9. Aston Villa 8 15
10. Man City 9 15
11. West Ham 9 14
12. Leeds United 10 14
13. Newcastle 10 14
14. Arsenal 10 13
15. Crystal Palace 10 13
16. Brighton 10 10
17. Fulham 10 7
18. West Bromwich 10 6
19. Burnley 9 5
20. Sheffield United 10 1
Takımlar O P
1. Real Sociedad 11 24
2. Atletico Madrid 9 23
3. Villarreal 11 20
4. Real Madrid 10 17
5. Sevilla 9 16
6. Cádiz 11 15
7. Barcelona 9 14
8. Granada 10 14
9. Athletic Bilbao 10 13
10. Elche 9 13
11. Getafe 10 13
12. Deportivo Alaves 11 13
13. Valencia 11 12
14. Real Betis 10 12
15. Osasuna 10 11
16. Eibar 10 10
17. Real Valladolid 11 10
18. Celta de Vigo 11 10
19. Levante 10 8
20. Huesca 11 7